Els aliments

alimentsEls aliments

Oferim una amplia varietat d’aliments, sempre seguint unes pautes nutricionals i equilibrades consensuades amb el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, on un equip de nutricionistes ens assessoren en l’elaboració dels nostres menús setmanals.

La dieta

Es important que la dieta dels infants sigui el més equilibrada possible, sempre tenint en compte que ells tenen una despessa energètica molt important. Per això hem de crear menús per ajudar al seu desenvolupament i creixement tot equilibrant el contingut i abarcant el ventall més ampli en quant a alimentació es refereix.

Durant l'etapa escolar aprenen a distingir i apreciar diferents tipus d'aliments. Els menjadors escolars tenim una tasca fonamental, juntament amb les famílies, a l'hora de transmetre la idea que una nutrició sana no ha d'estar renyida amb una dieta mengívola. De manera gradual, s'han d'anar incorporant nous aliments en els seus àpats.

Cinc àpats al dia

Per tal que no transcorri gaire temps entre menjades, es recomana repartir els aliments en cinc àpats diaris:
tres de principals (esmorzar, dinar i sopar) i dos de complementaris (un a mig matí i un altre, el berenar, a mitja tarda). Aquests àpats aporten diferents quantitats d’energia, aproximadament:
Esmorzar a casa: 15-20%
Refrigeri de mig matí: 10%
Dinar: 30-35%
Berenar: 10-15%
Sopar: 25%

L’Esmorzar
És molt recomanable esmorzar a casa abans d’anar a escola. Si es descuida la importància d’aquest primer àpat és per desconeixement o de vegades per manca de temps. Un dels beneficis principals que s’atribueixen a aquesta ingesta és el fet que contribueix a la distribució adequada de l’energia al llarg de la jornada
i ajuda a assolir els requeriments nutricionals.
L’esmorzar es pot repartir en dues ingestes, una primera i més important a casa i una altra a mig matí, a l’hora de l’esbarjo.
En un esmorzar complet hi hauria d’haver, bàsicament:
Farinacis (preferentment integrals): pa, torrades, cereals d’esmorzar.
Lactis: llet, iogurt (preferentment desnatats o semidesnatats)
i, de manera més ocasional, formatge (pel seu contingut en greixos i sal).
Fruita: principalment fresca de temporada.

El Dinar                                                                                                                                                                                                                                                                      Tant si es dina a casa com al menjador escolar, el dinar és l’àpat més important del dia en quant a quantitat i varietat d’aliments. És recomanable que estigui compost d’entre quatre i cinc grups d’aliments (farinacis, verdures, fruites, oli d’oliva, proteics) i que s’utilitzin tècniques culinàries ben variades al llarg de la setmana. Les quantitats de les racions han d’anar d’acord amb les necessitats pròpies de l’edat i han de respectar la sensació de gana expressada. L’estructura tipus de l’àpat del dinar és la següent:

Primer plat: farinacis i/o llegums i/o verdures
Segon plat: aliment proteic (carn, peix, ous i llegums)
Guarnició: verdures i/o farinaci
Postres: fruita fresca del temps
Pa i aigua
Oli d’oliva per cuinar i amanir

El Berenar
A mitja tarda, coincidint amb l’hora de sortida de l’escola i l’inici de les activitats extraescolars, es pot aprofitar per fer un petit àpat que complementi les racions alimentàries aportades per l’esmorzar, el dinar i el sopar.
Així, doncs, per completar aquestes aportacions de nutrients, per berenar es poden oferir diferents tipus d’aliments; els més recomanables són els cereals i derivats, els lactis i/o la fruita fresca i la fruita seca. També és aconsellable en el berenar la presència d’aigua, no s'hauria d'abusar de sucs ni de begudes ensucrades.

El Sopar
Bàsicament, en el sopar han de ser presents els mateixos grups bàsics d’aliments que en el dinar.
L’estructura tipus de l’àpat del sopar també és la mateixa
que la del dinar, encara que l’aportació energètica hauria de ser inferior a la de l’àpat del migdia.

Per exemple:
• Sopa de verdures i pistons.
• Truita de patata amb tomàquet amanit.
• Iogurt amb plàtan.
• Pa i aigua.
O bé:
• Amanida d’enciam, espinacs, canonges, poma i nous.
• Crema de cigrons amb encenalls de parmesà.
• Mandarines.
• Pa i aigua.